SEO seriál 3. díl – faktory ovlivňující vaše SEO
Nyní jsme si tedy vysvětlili, co to je SEO, jaký je rozdíl mezi ním a PPC a jaký mají tyto dva procesy reálný vliv na náš internetový marketing. Teď tedy jen zbývá říct, jak konkrétně můžete vy své SEO ovlivnit.
Samozřejmě platí, že obsah vašeho webu by měl co nepřesněji odpovídat předmětu vašeho podnikání a zároveň by web měl být pro zákazníka celkově co nejvíce „atraktivní“. Pokud tedy budete mít z pohledu běžného uživatele přehledný, jasně strukturovaný a informačně dostačující web, kde budete případně publikovat příspěvky, jejichž obsah budou chtít lidé číst, máte již skvělý základ. První částí je tedy jakási přirozenost, smysl pro to, co uživatel od webu očekává a co by mu měl váš web sdělit. Tuto část nazýváme off-page faktory.
Dále se však tzv. SEO ‚skóre‘ (maximum stupnice 100 bodů) odvozuje od dodržení určitých pravidel a technických parametrů. Jde např. o správně strukturované nadpisy, vyplněný popis webu, vyplněný ALT u obrázků a mnoho dalšího. Jsou to všechno vesměs jednorázové úkoly, které, pokud SEO hodnotící nástroj označí za nedostatečně zpracované, lze snadno vyřešit. Pokud chcete rychle zjistit SEO skóre vašeho webu, existuje na internetu spousta nástrojů, avšak může se stát, že výsledky se budou porovnání několika z nich lišit. Google Chrome má tento nástroj přímo integrovaný (nástroj se zde jmenuje Lighthouse), své SEO skóre zjistíte, když kliknete pravým tlačítkem myši kamkoli na váš web, zde Prozkoumat – a poté vyhledáte na liště možnost Audits (viz obrázky). Jedinou nevýhodou je fakt, že nástroj je v angličtině. Případné chybové hlášky lze ale na internetu dohledat a najít řešení v češtině.
Když takto buď skrze samostatný nástroj na vyhodnocení SEa či v Auditech Chromu získáte jak bodové ohodnocení na škále 0-100, tak přímo chybové hlášení o faktorech, které zapříčinily horší výsledek. Co se bodů týče, neexistuje určitá hranice, při které by bylo vaše SEO považováno za obzvlášť špatné či skvělé. Zkrátka čím více bodů tím lépe – a lepšího bodového výsledku dosáhnete pouze opravením vad, které SEO nástroj na vašem webu našel.
Na závěr si tedy zopakujme, že pro lepší SEO výsledek a tudíž lepší umístění vašeho webu ve výsledcích vyhledávání si je nutno ohlídat dva hlavní faktory: on-page a off-page. On-page jsou zmíněné technické parametry a pravidla (nadpisy, klíčová slova, adresy URL, ochrana e-mailových adresy před spamem), off-page je tzv. dlouhodobá strategie – atraktivita a přehlednost vašich stránek i jejich obsahu, popř. šíření povědomí o vaší značce mezi uživateli například pomocí v minulém článku zmiňovaných PPC kampaní.