Rady pro začínající „eshopáky“

Rady pro začínající "eshopáky"

(Rozhovor pro časopis Zboží&Prodej)


Co může vaše společnost nabídnout obchodníkům, kteří se rozhodli provozovat nebo již provozují e-shop?

V první řadě konzultaci zdarma (může být i chat) nad online obchodní záměrem. Potřebujeme nejdříve pochopit klienta, než začteme stavět e-shop. Každé zboží, služby mají svá specifika a své koncové zákazníky. Zákazníci při výběru musí co nejsnadněji pochopit, jak vybrat, objednat a jak se brzy vrátit. To vše chce obchodně promyslet a Drosera ví, jak na to.
V čem je vaše řešení unikátní a jaký od něj provozovatelé mohou očekávat efekt?

Společnost Drosera nedělá e-shopy jak na běžícím pásu. Snažíme se být pro klienta originální a pomoci mu vymýšlet obchodní strategii. Při dodržení stanovených pravidel (není to jen o nejnižší ceně a hezkých fotografiích) dokážeme přivést kupující klienty, kteří se vrátí a kteří sdílí své pozitivní zkušenosti.
Proč byste doporučili právě vaše řešení a na co by si majitelé e-shopů měli dát při výběru (například u konkurence) pozor?

Kdo chce eshop, ten si v první řadě musí říci, kdo je jeho zákazník. Pokud je to mladý člověk, nemůže si vybrat řešení, které není optimalizované pro mobily a nelze na něm platit kartou. Pokud si eshop chce pronajmout, doporučuji, aby si ho vyzkoušel jak z pohledu zákazníka, tak z pohledu majitele (administrační prostředí). Pokud obchodník chce na pronajatém řešení něco doprogramovat, buď je to nemožné nebo docela drahé. Pozor na to.

Nebál bych se zavolat eshopům, které daná firma vytvořila, a zeptal bych se na spokojenost. Dle mého názoru je podstatné, aby tvůrce byl s obchodníkem i po odevzdání díla v kontaktu, a to jak po vývojové tak e-marketingové stránce.
Jak probíhá jednání poté, co se vás obchodník rozhodne oslovit?

Stručně v bodech. Vytvoříme obchodníkovi položkovou nabídku na míru. Vysvětlíme, co určitě pro svůj segment potřebuje a co je plýtvání penězi. Navrhneme grafické řešení (dle výše rozpočtu individuální či šablonu) a prodiskutujeme transport dat do eshopu. Od začátku se snažíme obchodníka vést k prosperujícímu eshopu s moderním designem, ikdyž jeho názory jsou odlišné.

Jaké nové trendy můžeme v blízké budoucnosti v oblasti vzniku a provozování e-shopů očekávat?

Jasným trendem je přibližování ukázky zboží návštěvníkovi. Nejdříve to byly 3D fotky, teď videa a u oděvů to například budou speciální aplikace, které dle rozměrů kupujícího dokáží simulovat vyzkoušení oděvů na dálku. Další krok bude při platbě, kdy rychlá platba kartou již úplně zvítězí nad překonanou dobírkou. Samotné doručování zboží je také na začátku:) Upřesněním a zrychlením času doručení to začíná, zatím to končí u dronů. Velký důraz bude kladen na recenze a jejich pravdivost. Nyní jsou eshopy, které si najímají kladné recenze.

Čeho se vyvarovat?

V ČR je přibližně 38tis. eshopů. Jeden eshop kopíruje texty druhého, třetí kopíruje fotografie prvního. Buďte originální a to nejen nabídkou, ale i její prezentací. Vžijte se do role nakupujícího. Chcete si dané zboží vyzkoušet, očichat,… Umožněte mu to, co možná nejvíce. Doufám, že již ustupují boje mezi obchodníky, kdo je levnější o korunu, vyhrává. Levnější neznamená být nejlepší. A zákaznicí to začínají chápat. Proto doporučuji vyvarovat se „korunového“ boje. Pokud máte originální zboží, nemusíte být ani na porovnávači cen Heureka.

Co obchodník může očekávat od nového eshopu?

Podívejme se na nový eshop stejně jako na nový kamenný obchod. Pokud do kamenného obchodě nikdo nechodí, nic neprodá. Z toho vyplývá bez investice do e-marketingu, neočekávejte stovky návštěvníků. Dále musíte něco dělat se skutečností, že ne každý návštěvník obchodu je automaticky zákazník. V kamenném obchodě to řeší prodavačka, v eshopu UX (uživatelská přívětivost) a také e-marketing. Bez dvou uvedených bodů nelze očekávat dobrý konverzní poměr (resp. poměr návštěvníků a objednávek). Neočekávejte ihned velký počet objednávek, chce to čas a investice a úspěch se dostaví.