Obrazovka všude, kam se podíváme

Společnost Google před několika měsíci zveřejnila závěry z průzkumu zaměřeného na pochopení chování spotřebitelů ve světě, kterému vládnou obrazovky. A to obrazovky všech možných typů od mobilů, přes tablety a osobní počítače až po televize. Průzkum byl proveden ve Spojených Státech, ale vzhledem k rychlosti s jakou se v dnešní době nové technologie a trendy v komunikaci šíří, je určitě i pro nás zajímavé a užitečné se s závěry tohoto průzkumu seznámit.

Čas, který denně věnujeme různým médiím, dělíme na čas strávený s digitálními médii (od chytrých telefonů, přes tablety a počítače až po televizi) a čas strávený s tradičními médii, tedy tištěnými magazíny, novinami a rádiem.  Podle průzkumu s těmi digitálními spotřebitelé stráví až 90% času dedikovaného médiím, zatímco rádiu a tisku věnují jen 10%.

Jedním ze závěrů studie je rozlišení dvou způsobů, jakým se mezi výše zmíněnými obrazovkami pohybujeme. První způsob je sekvenční sledování přístrojů, tzn., že se pohybujeme a střídáme mezi dvěma zařízeními. Druhý způsob je simultánní sledování, při kterém využíváme více přístrojů najednou. Televize už zdaleka nemá naši plnou pozornost. Naopak, právě sledování televize nejvíce kombinujeme s dalšími přístroji jako je smartphone či tablet nebo laptop.

Chytré telefony jsou denně nejvyužívanějším médiem a jsou často počátečním bodem našich aktivit, které později přesouváme na další obrazovky. A jsou to právě chytré telefony (smartphony), u kterých bych se teď ráda zdržela.

Je zajímavé se například dozvědět, jak svůj chytrý telefon spotřebitelé vnímají v porovnání s tabletem nebo stolním počítačem. Osobní počítač pro lidi znamená práci, vyžaduje mnoho času a soustředění. Jen 31% dotázaných uvedlo, že svůj počítač používají i mimo domov. Tablety uživatelé využívají hlavně pro hraní her a brouzdání po internetu. Ze 79% tablety využívají doma. Oproti tomu smartphone je pro spotřebitele velmi osobní záležitost. Je to volba číslo jedna, když dojde na potřebu vyhledat informace o čemkoliv teď hned a když jde o komunikaci a sdílení. To je dané i faktem, že právě chytrý telefon není (na rozdíl od PC a tabletů) spojován primárně s domovem/kanceláří, ale ze 40% jej využíváme venku a z 60% doma.

Kdybych měla zdůraznit jeden jediný poznatek celého průzkumu, který byste si měli zapamatovat, pak by to byl fakt, že smartphony stojí na počátku většiny našich online aktivit. Proč je tak důležité si právě tento závěr uvědomit a zapamatovat? Jestli vaše webové stránky ještě nejsou optimalizované pro prohlížení na mobilu, zkuste je zadat do našeho online simulátoru  a vyzkoušejte si sami, jak pohodlné nebo nepohodlné by bylo čtení vašeho webu na chytrém telefonu bylo.

Chytré telefony jsou na začátku většiny online aktivit

Chytré telefony jsou na začátku většiny online aktivit

zdroj:http://www.scribd.com/doc/104313542/Multiscreenworld-Final

Spotřebitelé, kteří se průzkumu zúčastnili uvedli, že v průměru denně využijí 3 kombinace různých zařízení s obrazovkou. Ve dvou ze tří těchto kombinací figuruje smartphone. 81% kombinuje televizi a smartphone, 66% kombinuje smartphone a PC/laptop a 66% kombinuje PC/laptop s televizí.

Jak už bylo zmíněno, televize si už nedokáže udržet naši plnou pozornost. Naši pozornost dělíme mezi televizi a chytrý telefon a/nebo PC či laptop. Televize ale funguje jako hlavní katalyzátor pro vyhledávání. Lidé ale na základě informací v TV vyhledávají dvakrát více na smartphonu ve srovnání s PC / laptopem.

Poslední údaj z průzkumu, který bych ráda vyzdvihla, srovnává spontánní a plánované vyhledávání. Jak asi správně předpokládáte, chytré telefony nám umožňují vyhledávat teď hned a bez nějakého předchozího plánování. Možná vás ale překvapí, že rozdíl mezi chytrými telefony a počítači činí téměř 30%.

Spontánní versus plánované vyhledávání

zdroj:http://www.scribd.com/doc/104313542/Multiscreenworld-Final

Pokud tedy investujete do reklamy (ať už outdoorové, TV nebo v tisku), dává smysl, být připraven na návštěvu vašich webových stránek ze smartphonu. V okamžiku, kdy váš potenciální klient projde kolem reklamy, která ho v daném momentě zaujme, nebo ji uvidí v TV, je více než pravděpodobné, že z kapsy vytáhne svůj smartphone a navštíví vaše webové stránky. Ať tak či onak, v dnešní době nemít web optimalizovaný pro mobilní zařízení, pro mnoho uživatelů znamená to samé, jako byste neměli web žádný.