PROČ (NE)INVESTOVAT DO MOBILNÍCH WEBOVÝCH STRÁNEK
Chytré telefony se pomalu ale jistě stávají nejen nástroji rychlé komunikace, ale součástí moderní kultury. Ať se nám to líbí nebo ne, je to tak a tento vývoj, zdá se, už nikdo nezastaví. Podle Gartnera (světový leader v oblasti průzkumu trhu a poradenství v informačních technologiích) zaznamenal meziroční nárůst celosvětového prodeje chytrých telefonů o 46,9% ve třetím čtvrtletí 2012 a to při celkovém poklesu trhu mobilních telefonů o 3,1%.1
Díky chytrým telefonům už nejde jen o volání či posílání zpráv. Mnohem důležitější je v dnešní době neustálý přístup na Internet, do e-mailové schránky a na sociální sítě.
Pokud je 24/7 přístup na Internet tak důležitý, dávalo by smysl, aby firmy všech velikostí investovaly do mobilní prezentace své firmy a svých produktů či služeb. Přesto se ale u našich klientů stále setkáváme s tázavými pohledy a jistou dávkou skepse, když na téma mobilní webových stránek přijde řeč.
V následujících odstavcích se pokusím shrnout nejčastější pochyby proč do mobilních webů investovat a vysvětlit, proč by se tyto pochyby měly stát minulostí.
Základna uživatelů chytrých telefonů je příliš malá na to, aby se nám vyplatilo do mobilních webových stránek investovat.
V současné době dosahuje penetrace chytrých mobilů na českém trhu zhruba 20%. To možná není tak vysoké číslo, aby vás to přesvědčilo. Avšak dodám-li, že 60-80% všech v současné době prodávaných mobilů tvoří právě tzv. chytré mobily, je jasné, že výše zmíněná penetrace poroste a poroste rychle.2
Průzkumy také říkají, že uživatelé klasických PC tráví na Internetu asi 15 hodin týdně a uživatelé chytrých telefonů s 11 hodinami týdně nezůstávají moc pozadu.3 Z těch, kteří se na Internet připojují přes chytrý telefon, 75% komunikuje přes sociální sítě.3
Když zákazník zjistí, že nemáme mobilní web, vrátí se na náš web až bude sedět u počítače.
To je zásadní omyl! Převeďme si tuto situaci do běžného “analogového” života. Jdete po ulici kolem drogerie a vzpomenete si, že potřebujete něco koupit. Vejdete dovnitř, ale celé uspořádání obchodu vám přijde naprosto chaotické. Co uděláte? Vrátíte se, až si tam udělají pořádek, nebo půjdete ke konkurenci? A přesně tak to funguje I ve světě Internetu. 57% uživatelů Internetu v mobilu tvrdí, že svým známým nedoporučí firmu se špatnou mobilní webovou prezentací a 40% se po špatné zkušenosti s webovou stránkou na mobilu obrátilo na konkurenci.4
Mobilní web není žádnou konkurenční výhodou.
Sám předchozí odstavec toto tvrzení vyvrací. Pokud zákazníkovi nabídnete pohodlné a příjemné brouzdání po vašem webu přes mobil, předcházíte tomu, aby odcházel ke konkurenci. A pokud vaše konkurence nedokáže nabídnout svým zákazníkům to samé, máme tu jasnou konkurenční výhodu. Dnes, v době sociálních sítí, je víc než kdy jindy důležité udělat na své zákazníky dobrý dojem, poskytnout jim dobré služby a zanechat v nich pozitivní zkušenosti ze setkání s vaší firmou. Pokud se vám to nepodaří, riskujete, že místo sdílení odkazu na váš web, si zákazníci budou sdílet negativní postřehy o vaší firmě.
Naše firma je příliš malá (lokální), tak na co mobilní web.
Troufám si tvrdit, že toto tvrzení je největším omylem. Jsou to právě lokální firmy a lokální značky, které mohou z dobré prezentace na mobilu těžit nejvíce. Uživatel mobilního Internetu totiž na Internetu většinou brouzdá v úplně jiném myšlenkovém rozpoložení a úplně jiné situaci, než uživatel, který sedí u stolu u klasického PC nebo notebooku. Uživatel mobilního Internetu je většinou v pohybu, každou chvíli ho může někdo nebo něco vyrušit a když hledá informace, tak je potřebuje teď hned. Podle průzkumu uveřejněného společností Google, 94% uživatelů chytrých telefonů na svém přístroji hledalo lokální informace, 70% z nich na základě výsledku vyhledávání zavolalo do dané firmy, 66% firmu navštívilo osobně a 90% těchto uživatelů přešlo k nějaké akci během 24 hodin od zmíněného hledání v mobilním Internetu.5
Být v mobilu je drahé.
Toto tvrzení může, ale nemusí být pravda. V dnešní době máte na výběr z několika řešení a podle toho se také pohybuje cena na realizaci zvoleného řešení. Jaké jsou tedy vaše možnosti a s jakou investicí byste měli počítat?
Mobilní aplikace: “žijí” v chytrém telefonu, a zadavatel mobilní aplikace může opravdu popustit uzdu své fantazii. Aplikace mohou obsahovat hry, různé více či méně užitečné funkcionality a mohou mít velmi krativní design. Jsou ale tou nejdražší variantou, jak do světa mobilního Internetu vstoupit. Další nevýhoda spočívá v tom, že pro každý operační systém (Android vs. iOS vs. Windows) potřebujete vlastní aplikaci. Jestliže se cena za vytvoření jedné aplikace pohybuje zhruba od 100 000,-Kč do 500 000,-Kč a vynásobíme-li tuto cenu počtem různých operačních systémů, dostaneme se skutečně na velmi vysoké částky. A to vám ještě žádný vývojář takové aplikace nemůže garantovat, že zrovna tu vaši aplikaci si uživatelé najdou a stáhnou do svého mobilu. Propagace aplikace si vyžaduje další prostředky a proto si myslím, že mobilní aplikace je řešení spíše pro střední a větší firmy a značky.
Webové stránky optimalizované pro mobil: toto je relativně levná cesta, kterou můžete zvolit. Náklady se budou pohybovat v řádech tisíců až deseti tisíců v závislosti na komplexnosti a komplikovanosti vašich standardních webových stránek a na vašich požadavcích na design a obsahovou část optimalizovaných stránek. Nevýhodou je, že uživatel musí nejprve ve svém mobilu načíst vaše standardní webové stránky, což může chvíli trvat vzhledem k velikosti standardních webových stránek. Na těchto stránkách pak musí najít možnost zvolit “mobilní verzi” a až po kliknutí na tuto možnost se dostane na pohodlnější optimalizované stránky.
Webové stránky využívající tzv. “responsive design”: Responsive design webových stránek automaticky načte tu verzi webových stránek, která odpovídá zařízení, na kterém se uživatel na stránky přihlašuje. Tedy, pokud se na daný web podívám na počítači, automaticky se mi zobrazí ve své plné verzi, pokud se na ten samý web podívám na mobilu, automaticky se mi zobrazí verze optimalizovaná pro mobil a to samé platí i pro tablety. Velkou výhodou je vysoká rychle načítání, protože zařízení nejprve nenačítá celý obsah klasických webových stránek a klient následně nemusí hledat možnost přepnutí do mobilní verze. Náklady na úpravu již hotových webových stránek za použití metody responsive designu se pohybuje v řádech deseti tisíc. Ideální situací je, když je tato metoda využita už při tvorbě základního standardního webu.
Pokud vás výše uvedená fakta zaujala a přesvědčila, že teď je ten správný čas vstoupit do světa mobilního internetu, budeme rádi, když nás kontaktujete pro nezávaznou konzultaci.
Reference:
1. http://www.businessit.cz/cz/mobilni-telefony-gartner-prodeje-smartphony-podil-na-trhu-q3-2012.php
2. http://www.reklamavtelefonu.cz/vodafone-80-prodavanych-telefonu-v-cr-jsou-smartphony-a-jejich-podil-uz-je-tretinovy/
3. http://googlemobileads.blogspot.cz/2011/04/smartphone-user-study-shows-mobile.html
4. http://www.themobileplaybook.com/en-us/#/2_1
5. http://www.themobileplaybook.com/en-us/#/1_2